tisdag 5 mars 2013

Reklamer

Okej, enda sedan första dagen här i Kanada har jag och Patrik reagerat på alla tv-reklamer för medicin. Halva reklamtiden går åt till att berätta om alla eventuella biverkningar de kan ha, då menar jag ALLA, vilket gör att man efter reklamen känner att "Nejtack, jag avstår helst."


Det kan vara allt från hudutslag till död.. ja, död! Helt galet..
Här har ni ett exempel på en medicin som ska hjälpa mig som lider av depression. 


Så, saker de nämner i denna reklam:
* Biverkningar som kan uppstå är illamående,
torr mun och förstoppning
* Har du starr ska du ej ta denna medicin
* Kontakta en läkare om din deppression blir värre
* Kontakta en läkare om du har tankar på självmord
* Depression eller negativa tankar kan öka
om du som tar dessa är under 18 år


Så, en medicin som är till för att förebygga din depression kan göra den ännu värre.. ehm.. vart är logiken där? Såhär låter det i varje reklamfilm för mediciner.. Vad tycker ni? Själv blir jag smått avskräckt.. :P

1 kommentar:

  1. När Grappe tog antidepressiva så läste jag på bipacksedeln om ev biverkningar (för jag beskyllde medicinen för allt ont och ville ha backup) och hittade även där "nedstämdhet och depression". Plus alla andra biverkningar som jag också misstänkte medicinen för, saker som han mådde dåligt av i övrigt även om han inte skulle varit deprimerad. Så det är nog vanligt :P

    SvaraRadera